Заборонена зона

Матеріал з Фізмат Вікіпедії
Перейти до: навігація, пошук

План-конспект виховного заходу для 11 класів „ЗАБОРОНЕНА ЗОНА”

Тема. Вступ до інформатики та обчислювальної техніки.


Мета. Закріпити знання з теми, розширити та поглибити їх, розвивати логічне мислення, виявити здібних учнів, зацікавити вивченням предмету, удосконалювати групову форму роботи учнів, виховувати почуття колективізму.


Обладнання і матеріали. Твір Дж.Байрона, кросворди, аркуші з прапорцевою абеткою та із прапорцевими завданнями, вірші із зашифрованими числами, аркуші паперу із таблицею ASCII.


План проведення.

І тур. Формування команд детективів.
ІІ тур. Розв’язування кросвордів.
ІІІ тур. Дешифрування „прапорцевого листа”.
IV тур. Розгадування загадок.
V тур. Пояснення дивного вірша.
VІ тур. Розшифрування повідомлень.
VІІ тур.Аналіз звітів детективів, визначення переможців, підведення підсумків виховного заходу.


Михайло Пореченков. Доброго дня, шановні глядачі. Сьогодні з вами передача „Заборонена зона” та її ведучий Михайло Пореченков.
(Музика із телепередачі „Заборонена зона”)
Михайло Пореченков. До нас в студію подзвонила Петренко Глафіра Іванівна. У неї виникли деякі проблеми. Але послухаємо саму Глафіру Іванівну.
(Текст Глафіри Іванівни з-за куліс)
Глафіра Іванівна. Це почалося не так давно, але я скоро втрачу розум через це. Справа в тому, що я постійно отримую якісь підозрілі повідомлення. Це або якісь завдання, або якась зашифрована інформація. Мене це надзвичайно непокоїть та насторожує. Я просто боюся! Я не розумію, що це таке, для чого. Хто мені надсилає ці листи – не відомо. Це ще більше мене лякає! Тому я звертаюсь до вас. Допоможіть мені, будь ласка, розібратися із завданнями.
Михайло Пореченков. Глафіра Іванівна показала мені всі листи та записки. Повинен зауважити, що їх зміст справді настільки заплутаний та незрозумілий, що доведеться звернутися по допомогу до двох команд найкмітливіших детективів. Знімальна група передачі „Заборонена зона” довго радилась та сперечалась, але все-таки дійшла згоди: ми вирішили вибрати найкмітливіших детективів із глядацького залу з допомогою відбіркових запитань. Таким чином я зможу сформувати дві команди по п’ять детективів, які зможуть допомогти Глафірі Іванівні.

І тур.

Формування команд детективів.

1. Назвіть пристрій виведення інформації, який знаходиться на робочому місці учня (монітор).
2. Як називається гнучка пластина, покрита магнітним шаром, що використовується для зберігання інформації? (дискета)
3. Як називається послідовна сукупність з восьми 0 та 1? (байт)
4. Пристрій, що перетворює сигнали комп’ютера в таку форму, яка може передаватися телефонною мережею (модем).
5. Як називається маленька позначка на екрані, що вказує місце введення інформації (курсор).
6. Назвіть іншу назву жорстокого диску (вінчестер).
7. Як називається область даних на диску, що має ім’я? (файл)
8. В яких одиницях вимірюється швидкість передачі інформації? (Кбіт/с).
9. Скільком байтам рівний 1 Кбайт? (1024)
10. Що означає скорочення CD-ROM?( Compact Disk-Read Only Memory)


Михайло Пореченков. Поки детективи готуються до роботи, думають над назвою своєї команди, асистенти нагадають нам правила техніки безпеки та поведінки у комп’ютерному класі.


Асистенти.

1. Якщо ти стоять втомився
За дверима кабінету,
Бий у двері і штовхайся,
залітай у клас хутчіш.
На столах усе розкидай,
Натискай мерщій на кнопки.
Шанс лови, бо, може завтра
Кабінету вже не буде.


2. А коли забіг до класу,
хай учитель щось волає,
перевір усі роз’єми,
доторкнись до монітора,
покрути клавіатуру
і поклацай, бо не можна
працювати без перевірки.


3. Поклади на стіл свій зошит,
Ручку, книжку і ... портфеля.
Ну, чого йому стояти
Так самотньо на підлозі...
А дістанеш пиріжечка –
Їж спокійно – не ховайся
Крихти всі в клавіатуру
Потихесеньку запхни.
Пощастить, і ти побачиш
Безкоштовно феєрверк.


4. Якщо друг твій на перерві
Благородним був піратом,
Замочив одежу й руки,
Ти його не зупиняй,
Хай сідає за комп’ютер,
Якщо вдарить його струмом –
Смійся голосно і дзвінко,
Хай не думає бідаха,
Що тебе він засмутив.


5. Якщо ти прийшов до класу,
де комп’ютерів багато,
то дивись не розгубися –
носом зразу в монітор,
і дивись у нього пильно,
поки очі повилазять,
щоб учитель знав напевно,
що старанний учень ти.


6. Якщо раптом щось зламалось,
Не гукай на допомогу.
Ти – людина самостійна,
Можеш впоратись і сам...
Бий добряче по всіх кнопках,
Встань, під стіл залізь, шукай!

Команди представляються, оголошують свої назви, пояснюють свій вибір.


Михайло Пореченков Отже, детективи обрані. Послухаємо, з чого ж почалися загадкові події з нашою героїнею.


Глафіра Іванівна. Вперше я отримала записку, коли надвечір поверталася з роботи. Знайшла конверт у поштовій скриньці. Зворотної адреси на ньому не було і я подумала, що це якась рекламна кампанія. Але коли я відкрила конверт, ледве не знепритомніла. Там були два аркуші паперу із завданнями, які я ніяк не можу виконати, і вказано, якщо я не виконаю завдання, то станеться щось страшне! Допоможіть! Благаю!


Команди отримують кросворди. Асистенти слідкують, хто швидше виконає завдання. Ведучий тим часом читає твір Дж.Байрона. Запитання до залу: „Хто автор твору? Яке відношення він має до інформатики?” (Дж.Байрон – батько Ади Лавлейс, яка була першою в світі програмісткою).


Михайло Пореченков. Поки наші асистенти аналізують звіти детективних команд, послухаємо, що ж сталось далі.


Глафіра Іванівна. Після того, як я випила заспокійливе та відпочила, я згадала про вашу передачу та й зібралась зателефонувати вам, але не встигла. Щось почало стукати у вікно. Та якось так страшно, що я довго не наважувалась глянути, що то. А коли визирнула у вікно, то побачила розвішані на мотузці ганчірки.


Михайло Пореченков. Ми встигли сфотографувати ці ганчірки, які виявились не простими ганчірками. Всі знають, що інформація – це відомості, знання, що містяться у повідомленні. Інформація зберігається, передається, обробляється в символьній (знаковій) формі. Одна й та сама інформація може бути подана в різній формі, за допомогою різних знакових систем. Можна сказати, що визначена знакова система подання інформації є мовою, існують „природні” (розмовні) та формальні мови. Приклади формальних мов: мова музики (нотна грамота), мова математики (цифрові і математичні знаки), мова дорожніх знаків. Часто доводиться у житті переходити від однієї форми подання інформації до іншої, більш зручної для зберігання, передачі й обробки. Цей процес називають кодуванням. Існує три способи кодування тексту:

1) графічний – з допомогою знаків;
2) числовий – з допомогою чисел;
3) символьний – з допомогою символів того самого алфавіту, що й вихідний текст. Повний набір символів, що використовується для кодування тексту, називається алфавітом чи абеткою.

Провівши власне невеличке розслідування, ми зробили висновки, що на мотузці Глафіри Іванівни висіли прапорці.
Дано кодову таблицю прапорцевої абетки. Шановні детективи, про що ж мала дізнатись наша Глафіра Іванівна, якби знала прапорцеві абетку?


Команди розшифровують прапорцевий лист.
„Програмістом можеш ти не бути, та стати користувачем повинен”


Михайло Пореченков.Поки команди працюють, давайте зробимо невеличку паузу. Нещодавно я проходив біля школи та почув розмову старшокласників. Деякі слова я не зрозумів. Може зал мені допоможе. Поясніть мені, що означають ті чи інші жаргонні слова.

Клава
Юзер
Чайник
Щур
Гектар
(Глядачі пояснюють слова та дають визначення термінів)


Михайло Пореченков. Поки наші асистенти аналізують звіти детективних команд, послухаємо, що ж сталось далі.


Глафіра Іванівна. Після цього вночі почали лунати телефонні дзвінки. Кожного разу, коли я брала слухавку, мені загадували загадки. Всі були мною розгадані. Після кожної моєї відповіді наступала тиша. У мене виникло враження, що хтось записує відгадки. Що ж це діється? Мені ці таємниці набридли.


Михайло Пореченков. Хоч ви і відгадали загадки, я прошу вашої згоди на надання інформації детективам. Можливо, це наблизить нас до вирішення проблеми, яка вас турбує.


Глафіра Іванівна зачитує загадки по черзі кожному учаснику команди.


1. Якщо потрібно знову й знову
вести з комп’ютером розмову,
є помічник – тваринка – в нас,
що допоможе нам всякчас. (Мишка)


2. Ця всесвітня мережа,
стільки знає – просто жах!
З нею вчись ти працювати,
теж багато будеш знати. (Інтернет)


3. Хто хоче щось запам’ятати
в блокнот свій може записати.
Комп’ютер теж немов блокнот
немає з пам’яттю турбот. Як називається комп’ютер-блокнот? (Ноутбук)


4. В комп’ютера, як і в людини,
в роботі органи єдині.
Скажіть, як те, що замість серця,
в комп’ютерних відсіках зветься? (Процесор)


5. Про нього знаємо ми нині:
з ним мають справу в медицині.
Біолог теж з ним справу має,
а комп’ютер від нього страждає. (Вірус)


6. Існує їх 10. І знає їх кожний.
Дій з ними багато робити всім можна.
Для комп’ютера тільки лиш дві головні.
Про що йде мова, ти скажеш мені? (Цифри 0 та 1)


7. З ним справу має архітектор.
З ним справу має будівельник.
Хто за комп’ютером працює,
до нього теж давно вже звик.
Скажіть, про що іде тут мова –
назвіть одне англійське слово. (Windows)


8. У їдальні, ресторані зразу це побачиш ти.
І в комп’ютері також це легко можемо знайти.
Про що йде мова? (Меню)


9. Спочатку так назвали місто у Великобританії, потім – рушницю, а тепер так називають важливу частину комп’ютера. (Вінчестер)


10. Назвати та показати найдавніший обчислювальний прилад (Пальці).


Асистенти фіксують відповіді.


Михайло Пореченков. Що ж, Глафіро Іванівно, чи впоралися із загадками наші детективи? Ви задоволені їх роботою? Тоді ми готові вислухати вашу розповідь про незвичайне послання, про яке ми дізналися за хвилинку до початку передачі.


Глафіра Іванівна. Так. Було ще одне послання. Я збиралася іти до вас у студію. Причепурилася, підфарбувалася, почала одягати пальто. Раптом чую: на сходах в коридорі – якісь обережні кроки… Потім під дверима з’явився клаптик паперу. Я ледве не закричала. Але все таки наважилася підійти і взяти цей лист. Це виявився вірш. Але не простий, а дуже дивний. Я цей листок взяла з собою.


Михайло Пореченков. Шановні детективи, послухайте вірш та спробуйте пояснити, в чому його суть.


Було їй 1100 років,
Вона ходила на уроки
До 110-го вже класу,
Несла по 100 книжок одразу.
Крокуючи десятком ніг,
Вона ходила вздовж доріг.
Вух, рук, очей по 10 мала
І все, що поруч, помічала.
Коли виходила гуляти,
З собою брала цуценятко,
І цей її 100-ногий друг
Мав один хвіст і 10 вух.
Все дуже дивним тут здається,
Поміркувати доведеться.
(Відповідь: всі числа подані у двійковій системі числення)


Детективи пояснюють суть цього вірша та вказують, які числа в десятковій системі числення мають стояти у ньому.


Михайло Пореченков. Що ж, детективні команди виправдали наші надії: розгадали та пояснили всі загадкові повідомлення. І насамкінець, всіх цікавить, що ж насправді відбулося з нашою героїнею. А розв’язка така.


Глафіра Іванівна. Коли я йшла до вас, я звернула в парк, щоб трохи відволіктися від моторошних думок. Раптом я помітила незвичайної форми об’єкт, який завис у небі, а потім стрімко впав донизу. Я стрімголов побігла до місця можливого падіння, але, на жаль, крім цього предмету нічого не знайшла.


Михайло Пореченков. Предмет цікавий та незрозумілий. Детективи, звертаємось до вас. Подивіться, що це таке та поясніть нам.


Асистенти дають командам коробочки, у яких знаходяться листи із завданнями: Розшифрувати повідомлення(Ці повідомлення – зашифровані з допомогою таблиціASCII):


1. Інформатика – це мистецтво, заховане за екраном монітора. Комп’ютер – це великий дар, що сприяє розвитку людства.
2. Головна користь комп’ютера не в тому, щоб отримати більше інформації, а в тому, щоб отримувати інформацію для покращення життя.


Михайло Пореченков. Отже, представники позаземної цивілізації намагалися донести до нас через Глафіру Іванівну важливість поняття «інформація» та науки, яка вивчає закони перетворення, обробки, передачі, збереження інформації – інформатики. Велику допомогу нам надали детективи.


(Визначається команда-переможець).


Михайло Пореченков. З вами була програма «Заборонена зона» та її ведучий Михайло Пореченков. До зустрічі.

--Kvitalilya 17:31, 13 березня 2010 (UTC)