Засоби пошуку інформації в Інтернеті

Матеріал з Фізмат Вікіпедії
Перейти до: навігація, пошук

Мета: розглянути: • пошукові системи мережі Інтернет; • правила пошуку інформації в глобальній мережі Інтернет; • сформувати вміння пошуку необхідної інформації (текст, графіка і т. д.) в мережі Інтернет.

Хід уроку

Організаційний етап. Актуалізація знань(5-10 хв)

Проводимо фронтальне опитування. Запитання:

  • Які ви знаєте програми браузера? (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera, Netskape Navigator)
  • Яка мова використовується при створенні web-документів? (HTML)
  • Як запустити браузер і підключитися до Інтернету?
  • Які функції інструментів з панелі Обычные кнопки?

Вивчення нового матеріалу

Робота в групах. Учні об'єднуються в групи по 2-3 учні. Вчитель призначає старшого групи, який підбирає собі помічників. Короткий огляд правил роботи з програмою Mozilla. Самостійна робота учнів Інструктивна картка

1.Запуск програми Mozilla.

2.В адресній стрічці ввести адресу (скопіювати з текстового документа, розміщеного на Робочому столі):

http://www.google.com/support/websearch/bin/static.py?page=archguides.html&ctx=basics&hl=ru

http://nigraa.ru/index_menu.php?action=click_menu&menu el< ent=searchsyntax

3.Опрацювати теоретичний матеріал.

4.На основі переглянутих відомостей розробити рекомендації щодо пошуку інформації в мережі Інтернет.

Практична робота № 8

Робота з програмою-браузером в онлайні. Пошук інформації.

Текстова:

  • прогноз погоди;
  • курс гривні відносно світових валют;
  • прайс-лист комп'ютерної фірми;
  • історія України;
  • розклад руху поїздів (м. Тернопіль).

Графічна:

  • герб України;
  • карта Тернопільської області;
  • вітальна листівка.

Музика:

  • гімн України;
  • улюблена музична композиція.

Звіт оформити за допомогою текстового редактора (скріншоти сторінок із знайденою інформацією).

Домашнє завдання

1.Вивчити конспект уроку. 2.Знайти: ­прогноз погоди в м. Тернополі на тиждень; ­знайти слова пісні «Червона рута»; ­знайти портрет Тараса Шевченка;

Підбиття підсумків уроку

Узагальнення матеріалу у формі бесіди.

Теоретичний матеріал до уроку Програми браузери. Правила роботи. Правила навігації Щоб знайти інформаційний ресурс, потрібно знати або точну ад¬ресу web-сторінки, або мати уявлення про тему пошуку. Слід підключитися до мережі, запустити програму-браузер (Internet Explorer або Netscape Navigator, або Opera, або Mozilla) і ввести потрібну адресу в адресний рядок.

Якщо користувач часто відвідує деяку сторінку, він може надати їй статусу домашньої сторінки, тоді під час кожного запуску браузер завантажуватиме її автоматично.

Під час запуску браузера може завантажуватися або домашня, або порожня сторінка, або сукупність сторінок на закладках, якщо домашня сторінка була організована як набір сторінок.

Адресу потрібної сторінки слід ввести у поле Адрес і натиснути на клавішу вводу чи клацнути на кнопці Открыть (Перейти, Обновить).

Тепер можна візуально ознайомитися з матеріалами (конспектом — змістом, наповненням) головної сторінки і в разі потреба відкрити наступну сторінку.

Для переходів між відкритими сторінками слугують кнопки Назад і Вперед. Якщо на гіперпосиланні клацнути правою клавішею миші, то отримаємо можливість відкрити нову сторінку в іншому вікні чи в новій закладці. В одному вікні можна відкрити декілька закладок які забезпечать швидке і зручне перемикання між сторінками Пошук відомостей в Інтернеті. Пошукові системи. Тематичні каталоги Найпростіше реалізувати пошук потрібної інформації, якщо відома адреса ресурсу. Однак часто така адреса невідома. Тоді користуються пошуковими системами (каталогами і покажчиками). Пошукова система — це сайт, який дає змогу відшукати потрібний інформаційний ресурс у web-просторі за темами (спорт, книги, нові фільми, музика, погода тощо) або ключовими словами. Більшість пошукових систем є порталами. Портали дають змогу відіслати SMS, взяти участь у форумі, чаті, відкрити власну електронну скриньку, опублікувати власний сайт тощо.

Каталоги дають доступ до систематизованих редакторами найважливіших web-ресурсів Інтернету. Наприклад, Yahoo! — каталог у США (www.yahoo.com), «Народ»— у Росії (www.narod.ru), «Мета» — в Україні (www.meta.ua).

Покажчики автоматично (без участі людини) систематизують і класифікують посилання на інформаційні ресурси в Інтернеті методом аналізу змісту сайтів спеціальними програмами. Наприклад: Google (www.google.ua), «Рамблер» (www.rambler.ru), Webber (www.webber.net.ua), Nigma (nigma.ru).

Правила ефективного пошуку в Інтернеті Розглянемо пошук за ключовими словами. Наприклад, дізнатися, якою буде погода завтра у Києві, достатньо ввести через пропуск (або знак « + ») у відповідне поле пошуку два слова (погода Київ або погода + Київ) і натиснути на клавішу вводу чи кнопку Поиск. Отримаємо список посилань на сайти, які мають шукану метеоінформацію. Тепер достатньо вибрати одне з них або декілька для порівняння.

Щоб дізнатися про результати ігор або плани футбольного клубу «Динамо» Київ, достатньо трьох (або й двох) ключових слів — футбол Динамо Київ.

Під час пошуку система розглядає корені слів. Тому результати пошуку можуть містити слова у відмінках і у різному порядку. Не розглядаються введені користувачем прийменники. Якщо отримують дуже багато посилань, то для ефективнішого пошуку застосовують так званий розширений пошук, накладаючи додаткові умови. Наприклад, якщо деякого слова не має бути в ресурсі, то в рядку пошуку перед ним ставлять знак «-». Наприклад, пошук за ключовими словами (футбол Динамо–Київ) дасть список ресурсів про всі футбольні клуби «Динамо», крім київського. Щоб знайти ресурс, що містить фразу дослівно, її треба взяти у лапки. Правила розширеного пошуку в конкретній пошуковій системі описані в її довідковій службі.

Отже, головний принцип пошуку інформації на web-cepвepax полягає у використанні тем (розділів, категорій) пошукових систем (спорт, музика, погода, фільми, освіта, політика тощо); ключових слів чи повної назви об'єкта пошуку. Таку повну назву беруть у лапки, наприклад, «Шевченко Тарас Григорович».

У навчальних цілях пошук у мережі здійснюють з метою збору матеріалів для підготовки рефератів з різних предметів. Зазначимо важливе правило етикету: у списку літератури обов'язково потрібно вказувати web-aдpecи використаних ресурсів.

Збереження сторінок. Робота з папкою Избранное і з журналом Завантаживши потрібну сторінку, її можна переглянути, надру¬кувати, зберегти у власній папці на диску як набір файлів. Часто по¬трібно зберегти посилання на сторінку в папці вибраних сторінок. Таку папку називають Избранное. Збереження можна зробити за до¬помогою контекстного меню чи кнопки. Вибрані ресурси відкрива¬ють шляхом активізації відповідного раніше збереженого посилання у папці. Избранное.

Для структуризації вибраних посилань у папці Избранное варто створювати додаткові (особисті чи тематичні) папки командою До¬бавить в папку Избранное... → Создать папку.

Для перегляду сторінок, які відкривали раніше, корисним є журнал обліку відвіданих ресурсів. Браузер веде його автоматично. Він містить у хронологічному порядку за днями тижня чи в іншому по¬рядку назви й адреси всіх сайтів, які відвідував користувач протягом певного часу. Журнал відкривають командою Вид → Панель обозревателя → Журнал. Активізувавши тут адресу сайту, відкриється список назв відвіданих па ньому сторінок. Якщо назва сторінки сірого кольору, то це лише посилання на ресурс. Якщо ж звичайне написания, то це ресурс, що с в пам'яті комп'ютера па диску. Його можна відкрити в автономному режимі (off-line), тобто не під'єднуючись до Інтернету.

Налаштовування браузера Браузер налаштовує користувач до своїх потреб засобами команд Сервис → Свойство браузера. Тут можна: 1)задати обмеження доступу неповнолітнім щодо перегляду сайтів для дорослих; 2)створити профіль з особистими даними, якщо користувач хоче популяризувати інформацію про себе в Інтернеті; 3)задати рівень безпеки доступу до сертифікованих інформаційних ресурсів (високий, середній, низький); 4)вибрати одне з можливих підключень до Інтернету; 5)задати правила зберігання у журналі відвіданих за певну кількість днів сторінок; 6)вимкнути режим відображення рисунків з метою прискорення роботи браузера; 7)вимкнути відтворення звуку, відео та анімації; 8)заблокувати контакт з окремими адресами тощо.

Кодування Якщо текст україно- чи російськомовної сторінки відобража¬ється неправильно, то потрібно змінити спосіб кодування сторінки командами Вид, Кодирование. Тип кодування потрібно з меню підби¬рати навмання з-поміж таких способів кодування (кодових стор¬інок):

  • Кирилиця (Windows);
  • Юнікод;
  • Кирилиця (DOS);
  • Кирилиця (KOI8-U);
  • Кирилиця (K0I8-R) тощо.